מה זה קונדילומה?

קונדילומה הן יבלות שנראות כמו גידולים קטנים ובשרניים בצורת כרובית בגודל של מספר מילימטרים המתפתחים באזור באיבר המין ופי הטבעת בגברים או בנשים ולעיתים רחוקות בפה לאחר מגע מיני אוראלי. לעיתים מדובר בממצא בודד ובמקרים אחרים מספר ממצאים.

איך נדבקים?

קונדילומה מתפתחת ומופיעה זמן קצר לאחר חשיפה והידבקות בנגיף הפפילומה (HPV) במגע מיני.

האם הקונדילומה מסוכנת?

מאחר ולווירוס הפפילומה יש זנים רבים, צריך לזכור שהזן שגורם ליבלות החיצוניות, שלרוב מתגלה במישוש על ידי האשה שחשה בו בזמן רחצה או בגלל גרד/צריבה באזור, אינו מהווה סכנה בריאותית ואינו אותו הזן שגורם לשינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם אם כי אשה יכולה להדבק בשני זנים שונים ולכן חשוב מאד לבצע גם בדיקת PAP בכל אשה אך במיוחד בנשים שכבר נדבקו בווירוס.

איך מתגוננים?

שימוש בקונדום חשוב ומומלץ ומקטין מאד את הסיכון להדבקות אך מאחר והקונדילומה יכולה להופיע באזור שהוא מחוץ לאבר המין עצמו (כמו בשפתיים הגדולות אצל האשה או בסיס הפין אצל הגבר) הקונדום לא תמיד מספק את ההגנה הנדרשת.
הצורה היחידה להתגונן היא לעבור חיסון לנגיף ה HPV. החיסון יעיל ביותר למניעת ההדבקות הן בזן שגורם לשינויים הטרום סרטניים והן בזנים שגורמים ליבלות. חשוב לדעת שאמנם בנים ובנות מתחסנים היום בגיל בית הספר עדיין ניתן לבצע את החיסון באופן פרטי עד גיל 26 בגברים ו- 45 בנשים.
החיסון יעיל ב 90% במניעת הדבקות בקונדילומה.

טיפול

במקרה של ממצא בודד קטן ניתן לטפל בנוזל או במשחה מה שמצריך טיפולים חוזרים.
טיפולים נוספים הם בחנקן נוזלי, צריבה במחט חשמלית או כריתה בניתוח.
השיטה היעילה והנפוצה ביותר לטיפול, אותה מבצע ד"ר עמוס בר, היא באמצעות לייזר תחת אלחוש מקומי. מדובר באנרגיית חום שהורסת את הנגעים בצורה ממוקדת מבלי לפגוע ברקמה הבריאה שסביב לנגע ולמעט תחושת צריבה קלה במהלך הטיפול נדיר מאד סיבוך כלשהו בעקבותיו.